Druk na PVC

Specyfika i ograniczenia druku na PVC


Kolorystyka w druku na PVC
Materiał PVC jest specyficznym i stosunkowo nowym materiałem w druku offsetowym. Ma inną strukturę i inaczej niż papier adaptuje farbę. W druku offsetowym UV używane są również zupełnie innego rodzaju farby. Dlatego też nie należy sugerować się kolorystyką prac wydrukowanych na papierze. Będzie ona się różnić w tym samym projekcie wydrukowanym na papierze i na PVC. Wynika to z technologicznych ograniczeń druku UV i ze specyfiki materiału. Kolorystyka zatem może być nieco inna, nawet po zastosowaniu przez nas odpowiednich profili kolorystycznych, upodabniających ją do tej na papierze.

Różnice kolorystyczne w jednym nakładzie
PVC jest trudnym materiałem do druku, zwłaszcza w małych nakładach. Normalną sprawą jest, że w obrębie jednego nakładu mogą występować różnice kolorystyczne. Wynikają one oczywiście z ograniczeń technologii. Aby perfekcyjnie przygotować maszynę do druku należałoby zużyć dużo więcej materiału. Maksymalne różnice kolorystyczne w nakładzie mierzone spektrofotometrem sięgają ΔEE = 8.
Cały czas jednak pracujemy nad tym, aby różnice kolorystyczne były jak najmniejsze tak aby w niskiej cenie otrzymali Państwo produkt jak najlepszej jakości.

Czerń w projektach
Czerń w druku UV na PVC uzyskiwana jest inaczej niż przy klasycznym druku offsetowym na papierze. Farba czarna w druku UV mocno kryje podłoże drukowe. Dla osiągnięcia bardzo dobrego efektu wizualnego zalecane jest stosowanie 100 % K (czarnego) oraz dodanie po 30 % pozostałych kolorów z gamy CMYK.

Introligatornia
Ze względu na specyfikę materiału, tolerancja obróbki introligatorskiej jest tu nieco większa niż przy klasycznej obróbce papieru. Materiał PVC otrzymywany przez nas od producenta, ma większą tolerancję wymiarów, już przed obróbką. Stąd też przy cięciu PVC mogą wystąpić niewielkie różnice.

Jak mam więc przygotować projekt, aby było dobrze?

  • Unikaj ciemnych, jednokolorowych teł (np. w kolorze brązowym, fioletowym, granatowym). Z naszego doświadczenia wynika, że najlepsze są projekty zróżnicowane kolorystycznie, bogate w kolory. Gdy rozdajesz karty plastikowe klientom, niewielkie różnice kolorystycznenie nie mają dużego znaczenia
  • Przy aplach czarnych - aby uzyskać głęboki kolor, stosuj 100% czarnego oraz po 30 % pozostałych kolorów z gamy CMYK.

Unikaj w projektach ramek, które mogą uwidaczniać nieznaczne przesunięcia introligatorskie.